سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تشخیص کم شنوایی و درمان آن

 

 Hearing Loss Signals Need for Diagnosis | FDA

 

تستهای تشخیص کاهش شنوایی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

 

 

 

معاینه بدنی

 

 

پزشک شما در مورد علل احتمالی کاهش شنوایی خود، مانند لاله ی گوش یا التهاب عفونت، به گوش شما نگاه خواهد کرد. پزشک شما همچنین به دنبال مشکلات ساختاری برای مشکلات شنوایی شما خواهد بود. معاینه بدنی برای تشخیص کم شنوایی و راه های درمان ضروری میباشد.

 

 

 

تست های غربالگری عمومی ( تست نجوا )

 

 

پزشک شما ممکن است از تست نجوا استفاده کند و از شما بخواهد یک گوش را در یک زمان بپوشانید تا ببینید که چگونه صداهای متنوعی که در جلسات مختلف صحبت می کنند و نحوه پاسخ دادن به صداهای دیگر را می شنوید. دقت آن می تواند محدود باشد.

 

 

 

تست دیاپازونی

 

 

ابزار فلزی است که در هنگام ضربه زدن به صداها تولید می شود. آزمایش ساده با دیاپازون می تواند کمک کند که پزشک شما کاهش شنوایی را تشخیص دهد. این ارزیابی همچنین می تواند نشان دهد که در گوش شما آسیب رخ داده است یا نه؟

 

 

 

تست شنوایی سنجی برای کم شنوایی و راه های درمان

 

 

در طول این آزمایش های دقیق تر که توسط متخصص شنوایی انجام می شود، شما گوش می دهید و صداها و کلمات را به هر گوش که می رسد را پاسخ میدهید.هر تن در سطوح ضعیف تکرار می شود تا آرام ترین صدا را که می توانید بشنوید پیدا کنید. تست های شنوایی سنجی مختلفی برای تشخیص کم شنوایی و راه های درمان وجود دارد.

 

 

 

 

آنچه شما برای پیدا کردن کاهش شنوایی می توانید انجام دهید

 

 

علائم خود را بنویسید و تا چه مدت آنها را داشته باشید. آیا افت شنوایی در یک گوش یا هر دو؟ از دوستان و خانواده بخواهید که به شما در ایجاد لیست کمک کند. آنها ممکن است متوجه تغییراتی که برای شما آشکار نیستند، اما تغییرات ممکن است برای دانستن متخصص گوش حلق و بینی و همینطور متخصص شنوایی شناس شما  مهم باشد.

 

اطلاعات کلیدی پزشکی را به خصوص در رابطه با هر گونه مشکل گوش بنویسید. شامل هر گونه عفونت مزمن، آسیب به گوش شما یا جراحی قبلی گوش داشته اید. همچنین لیست داروها، ویتامین ها یا مکمل هایی را که مصرف می کنید.

 

 

 

خلاصه داستان کار خود را، از جمله هر شغلی، حتی کسانی که در گذشته دور، که شما را به سطوح سر و صدا بالا قرار داده است. یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را همراهی کنید کسی که همراه شما است، می تواند به شما در تمام اطلاعاتی که از طرف پزشک شما داده می شود را به خاطر بسپارد. سوالات را برای متخصص خود بنویسید.

 

 

برای از دست دادن شنوایی، برخی از سؤالاتی که باید مطرح شود عبارتند از:

 

 

بیشترین علت مشکل شنوایی من چیست؟

 

 

 

چه چیز دیگری باعث ایجاد مشکل شنوایی من می شود؟

 

 

 

چه آزمون هایی شنوایی سنجی را توصیه می کنید؟

 

 

 

آیا باید مصرف داروهای فعلی من را متوقف کنم؟

 

 

 

باید یک متخصص گوش و حلق و بینی  را ببینم؟

 

 

 

 

 

ممکن است پزشک شما از شما چند سوال بپرسد از جمله:

 

 

 

چگونه علائم خود را توصیف می کنید؟ آیا درد در گوش خود حس میکنید؟

 

 

 

علائم شما به طور ناگهانی ظاهر می شوند؟

 

 

 

آیا شما گوش هایتان وزوز میکند؟ این مرحله برای کم شنوایی و راه های درمان موثر میباشد.

 

 

 

علائم شما شامل سرگیجه یا مشکلات تعادل است؟

 

 

 

آیا سابقه عفونت گوش، آسیب گوش یا جراحی گوش دارید؟

 

 

 

آیا شما تا به حال شغلتان  با  سر و صدا با صدای بلند، پرواز هواپیما و یا در جنگ نظامی سر و کار داشته اید؟

 

 

 

آیا خانواده تان شکایت کرده اند که صدای تلویزیون یا رادیو را بالا می برید؟

 

 

 

آیا شما در درک گفتار مشکل دارید؟

 

 

 

آیا دچار مشکل در درک گفتار در تلفن هستید؟

 

 

 

آیا اغلب شما نیاز دارید از دیگران صحبت هایشان را تکرار کنند؟ آیا این اتفاق می افتد اغلب در یک محیط پر سر و صدا، مانند یک رستوران شلوغ برای شما می افتد؟

 

 

 

آیا شما می توانید بسته شدن در را بشنوید؟

 

 

 

آیا می توانید وقتی کسی از پشت سرشما صحبت میکند  بشوید؟

 

 

 

اگر کم شنوایی شما بر کیفیت زندگی شما تاثیر گذاشته است؟

 

 

 

آیا مایل هستید یک سمعک را امتحان کنید؟

 

 

 

 

 

انواع الگوی کم شنوایی و راههای درمان آن

 

 

 

 

شنوایی انتقالی یا هدایتی

 

 

 

مشکل در ساختار گوش خارجی یا گوش میانی

 

 

 

عفونت گوش( عفونت گوش  میانی که امکان دارد در اثر  سرماخوردگی اتفاق افتد)

 

 

 

عفونت گوش خارجی( بر اثر ویروس یا عفونت قارچی به وجود می آید)

 

 

 

آلرژی

 

 

 

عملکرد ضعیف شیپور استاش

 

 

 

پارگی پرده گوش

 

 

 

تومورهای خوش خیم

 

 

 

عفونت در کانال گوش

 

 

 

جسم خارجی در گوش

 

 

 

اتواسکلوروزیس(که در اثر استخوانی شدن یکی از مفاصل اسخوانچه های گوش میانی در اثر عفونت های مکرر و یا ارثی به وجود می آید شما میتوانید به صورت کامل در مورد بیماری اتواسکلروزیس در بخش بیماری های نوین سمعک مطالعه کنید)

 

 

 

کلوستوتما

 

 

 کم شنوایی و راه های درمان آن

 

 

 

کم شنوایی و راه های درمان آن بستگی به عوامل متعددی دارد که عبارتند از شدت کم شنوائی، علت اصلی، نوع شنوایی و شیوه زندگی شما.طبق گفته انجمن شنوایی و گفتار آمریکا، افت شنوایی سومین شایع ترین مشکل سلامتی مزمن امروز است. علیرغم اینکه مشکل شنوایی بالقوه ناتوان کننده است، بسیاری از مردم به دنبال عدم درمان کم شنوایی، ترس ،استرس و خجالت میکشند.

 

کاهش شنوایی بدون درمان به تعدادی از مشکلات بهداشتی دیگر،هم روحی و جسمی شامل کاهش شناختی، اضطراب، افسردگی و افزایش خطر سفر مرتبط است. افرادی که در معرض کم شنوایی قرار دارند اغلب پس از گفتگو های روزانه دچار مشکل می شوند و ممکن است شروع به از بین رفتن فعالیت ها و کار هایی  که از آنها لذت می برند می شود.مکانیسم تعامل بین کاهش شنوایی، اختلال شناختی، افسردگی و انزوا در حال بررسی است.

 

تحقیقات اولیه نشان می دهد که درمان کاهش شنوایی می تواند تأثیر مثبت بر عملکرد شناختی، به ویژه حافظه داشته باشد. از دست دادن شنوایی در جامعه پزشکی به خوبی درک می شود و به این معنی است که درمان های کم شنوائی امروزه در دسترس است.

 

 

 

راه های درمان کم شنوایی

 

 

شست و شوی گوش و یا ساکشن

 

 

جراحی برای مشکلات ساختاری گوش خارجی و گوش میانی و انواع بدشکلی ها توصیه میشود که در بیشتر موارد باعث کاهش مشکل شنوایی فرد میشود.

 

 

 

استفاده از سمعک

 

 

یکی از راهکار های بسیار مفید برای افراد با مشکل شنوایی هدایتی یا انتقالی پیشنهاد می شود.درمان افت شنوایی با سمعک هنگامی که مداخله پزشکی راه  کار مناسبی نباشد و حتی در بیشتر موارد بعد از جراحی استفاده از سمعک توصیه میشود. سمعک ها یک گزینه مناسب برای بسیاری از افراد است. سمعک می تواند در انواع رنگ ها، سبک ها و اندازه های مختلف خریداری شود و امتیازات مختلف قیمت را براساس ویژگی هایی که می خواهید یا نیاز دارید ارائه می شود.

 

 

 

داروهای آنتی بیوتیک یا ضد قارچی کم شنوایی و راه های درمان

 

 

داروهای آنتی بیوتیک یا ضد قارچی برای درمان عفونت های مزمن گوش یا مایع متوسط ??مزمن استفاده می شود.

 

 

 

تومورها معمولا نیاز به جراحی دارند.

 

 

کاهش شنوایی حسی عصبی

 

 

کاهش شنوایی حسی عصبی در اثر آسیب به بخش گوش داخلی میباش دهمجین به عنوان مشکل عصبی نیز شناخته میشود و انواع مختلفی دارد که شامل:

 

 

 

قرار گرفتن در محیط های نویزی

 

 

 

ضربه و تروما

 

 

 

افزایش سن

 

 

 

دارو های اوتوتوکسیک

 

 

 

بیماری های ویروسی

 

 

 

سرماخوردگی

 

 

 

وراثتی

 

 

 

بیماری های خود ایمنی

 

 

 

بیماری منیر یا افزایش فشار گوش داخلی(هیدروپس)

 

 

 

اتوسکلروزیس

 

 

 

تومورهای گوش

 

 

 

راه های درمان کاهش شنوایی حسی عصبی

 

 

کاهش شنوایی ناگهانی

 

 

امکان دارد شما از خواب بیدار شوید و صبح شما دچار مشکل شنوایی در یک گوش یا هر دو گوش شده اید. حتما در اورژانسی ترین حالت ممکن به متخصص مراجعه کنید که احتمال مشکل ویروسی میباشد و داروی کورتن یا به صورت خوراکی یا تزریق به شما داده خواهد شد کاهش شنوایی حسی  می تواند از آسیب سر و یا تغییرات ناگهانی فشار هوا (به عنوان مثال، فرود هواپیما) رخ دهد، که می تواند باعث شکستگی یا نشت محفظه مایع گوش داخلی شود که می تواند برای گوش داخلی خیلی مضر باشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، در موفقیت های مختلفی بر طبق نظر متخصص گوش و حلق و بینی امکان جراحی اضطراری وجود دارد.

 

 

 

افت شنوایی دو طرفه در بلند مدت

 

 

افت شنوایی دو طرفه در بلند مدت که با دوره های درمان دارویی تحت نظر پزشک متخصص گوش و حلق وبینی و همچنین استفاده همزمان از سمعک در برخی موارد دیده شده است.

 

 

 

بیماری منیر

 

 

در موارد دارای کم شنوایی استفاده از سمعک توصیه میشود و طبق نظر پزشک متخصص درمان دارویی داردعلایمی شامل کم شنوایی، وزوز و سرگیجه های شدید دیده میشود.

 

 

 

کم شنوایی های مربوط به دارو های مختلف کم شنوایی و راه های درمان

 

 

که برحسب نظر پزشک متخصص گوش و حلق وبینی  توصیه میشود این داروها در حد امکان کمتر استفاده شود.

 

 

 

کم شنوایی های غیر قابل برگشت گوش داخلی

 

 

کم شنوایی های غیر قابل برگشت گوش داخلی که ابتدا سمعک توصیه میشود ودر مواردی که سمعک پاسخ نمیدهد بیمار توسط پزشک متخصص گوش و حلق وبینی به کاشت حلزون شنوایی ارجاع میگردد (کاشت حلزون یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که برای کمک به افراد مبتلا به کاهش شدید شنوایی  یا کم شنوایی عمیق استفاده می شود. اساسا ایمپلنت مسیرهای طبیعی شنوایی را به طور مستقیم به عصب شنوایی تحریک می کند. کاشت حلزون با  سمعک ها متفاوتند، زیرا صدای آکوستیک را بلندتر نمی کنند، بلکه سیگنال صوتی را به عنوان یک پالس الکتریکی ارائه می دهند.)

 

 

 

از دست دادن شنوایی بسیار شایع است، اما هیچ وقت بهترین درمان برای کاهش شنوایی را پیدا نکنید زیرا امروزه تمامی متخصصان شنوایی و متخصصان گوش و حلق وبینی بهترین راه کار موجود را به شما معرفی خواهند کرد. اگر به شنوایی خود نیاز دارید، منتظر نمانید. ک متخصص شنوایی  در نزدیکی خود پیدا کنید و به توصیه های او عمل کنید.

 

 

 

 

کاهش شنوایی آمیخته

 

 

در این نوع کم شنوایی هم کم شنوایی انتقالی هم کم شنوایی حسی عصبی مشاهده میشود.

 

 

 

درمان کاهش شنوایی آمیخته

 

 

در برخی موارد اول جز انتقالی رفع میشود و  با استفاده از سمعک مشکل شنوایی شما حل میشود و بسته به نوع این بیماری ها هر جز انتقالی و حسی عصبی راه درمان مختلف دارد.و بهترین متخصص گوش و حلق و بینی خود را انتخاب کنیئ و به توصیه متخصص شنوایی خود عمل کنید.