سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه می توان از ایجاد خارش گوش جلوگیری کرد؟

علت و علائم خارش گوش چیست؟

خارش گوش ها یک مشکل بسیار رایج در افراد با رده های سنی مختلف به شمار می رود. اما در مورد برخی افراد این مشکل آنقدر شدید و غیر قابل تحمل می شود که ممکن است از اشیا مختلف برای خاراندن گوش خود استفاده کنند که در نتیجه آن آسیب و جراحت بیشتری به گوش وارد می شود. در این مطلب قصد داریم به مواردی که در منابع علمی به عنوان علت خارش گوش، شناخته شده اند پرداخته و علائم و راه درمان آن ها را بررسی کنیم.

چه عواملی باعث خارش گوش می شود؟

خارش گوش می تواند ناشی از عوامل متعددی مثل عادت های عصبی، عفونت قارچی یا دلایل دیگری مثل بیماری های پوستی پسوریازیس یا درماتیت و یا حتی استفاده از انواع سمعک و یا هدفون باشد که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته می شود.

دلایل عصبی

دلایل عصبیدلایل عصبی

اگرچه گوش های شما در مقایسه با دیگر اعضای بدن، مثل دست ها یا پاها بسیار کوچک اند، اما پر از رشته های عصبی حساس هستند. در نتیجه، گوش ها در معرض خارش قرار دارند. ممکن است خارش مزمن گوش داشته باشید، فقط به این دلیل که بسیار حساس هستند. با این حال، خارش گوش می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. بنابراین بهتر است برای این که تشخیص دهید که علت خارش گوش، عصبی است یا خیر با یک پزشک مشورت کنید.

خشکی گوش

گوش ها به طور طبیعی روغن یا موم تولید می کنند تا فضای داخلی گوش را تمیز و سالم نگه دارند. در صورتی که افراد بیش از حد گوش خود را تمیز کنند، ممکن است موم گوش بسیار کم شده و سبب خشکی پوست  گوش شود. در برخی افراد نیز گوش به اندازه کافی قادر به تولید موم نیست، که در نتیجه آن پوست گوش به مرور زمان خشک می شود. موم اثرات روان کاری و نرم کنندگی برای پوست گوش دارد و به این ترتیب عدم وجود آن می تواند باعث خارش شود. حتی ممکن است در این موارد، پوست گوش دچار پوسته پوسته شدن نیز گردد.

تجمع موم گوش

تجمع موم گوشتجمع موم گوش

تجمع موم گوش نیز در بسیاری از موارد می تواند علت خارش گوش باشد و بر شنوایی فرد نیز تأثیر بگذارد. تجمع موم گوش و در نهایت انسداد کانال گوش به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد که سبب تحریک گوش و خارش آن می شود. هم چنین تجمع موم گوش می تواند باکتری ها را در گوش گیر انداخته و باعث ایجاد عفونت گردد.

درماتیت کانال گوش

یکی از موارد علت خارش گوش، درماتیت کانال گوش است. این شرایط وقتی اتفاق می افتد که پوست داخل و اطراف مجرای گوش شما ملتهب شود. این التهاب می تواند ناشی از یک واکنش آلرژیک به اشیایی که در داخل کانال گوش و یا نزدیکی آن قرار گرفته اند باشد. برای مثال برخی از افراد ممکن است به جنس خاصی از فلزاتی که برای گوشواره استفاده می شوند حساسیت نشان داده و دچار التهاب شوند. کرم ها و یا لوسیون های مراقبتی و همچنین استفاده از اشیای نامناسب برای تمیز کردن گوش، موارد دیگری هستند که می توانند موجب ایجاد التهاب و درماتیت در کانال گوش شوند. نوع دیگری از درماتیت گوش، درماتیت اگزماتوئید شنوایی نام دارد که دلایل ناشناخته ای دارد.

پسوریازیس

پسوریازیسپسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که باعث ایجاد بثورات قرمز می شود. پسوریازیس می تواند در قسمت های قابل مشاهده بدن مانند بازوها یا داخل گوش ظاهر شود و یکی از موارد مربوطه به عنوان علت خارش گوش به شمار می رود.

آلرژی غذایی

واکنش آلرژیک به یک ماده غذایی خاص می تواند باعث خارش گوش در افراد شود. همچنین ممکن است این خارش به جز گوش ها، گلو و یا صورت افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. برخی از رایج ترین مواد غذایی که موجب آلرژی می شوند عبارتند از:

  • آجیل و دانه های گیاهی
  • شیر
  • ماهی و صدف
  • گندم
  • سویا
  • برخی میوه ها مانند سیب، خربزه، گیلاس، کیوی و موز

رینیت آلرژیک

رینیت آلرژیکرینیت آلرژیک

رینیت آلرژیک که به آن تب یونجه نیز گفته می شود، هنگامی اتفاق می افتد که افراد نسبت به ذرات ریز موجود در هوا مانند آلاینده ها، گرد و غبار، گرده ها یا خز حیوانات واکنش آلرژیک نشان دهند. این می تواند باعث خارش در گوش، چشم و گلو شود، از دیگر علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • چشمان خیس
  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • عطسه کردن

افرادی که به دلیل رینیت آلرژیک دچار خارش گوش هستند ممکن است برای کنترل وضعیت خود به داروهای آنتی هیستامین نیاز داشته باشند.

اوتیت خارجی (عفونت گوش خارجی)

اوتیت خارجی یا عفونت مجرای گوش خارجی می تواند باعث درد گوش شده و همچنین علت خارش گوش باشد. این مشکل به عنوان گوش شناگر نیز شناخته می شود (زیرا اغلب برای شناگران در اثر گیر افتادن آب در گوش رخ می دهد). اوتیت می تواند منجر به قرمزی و تورم در گوش گردد. باکتری ها و ویروس ها می توانند همراه با سرماخوردگی یا آنفولانزا باعث عفونت گوش شوند. همچنین اگر کسی آب در گوش او گیر کرده باشد و یا دچار تجمع جرم گوش گردیده باشد احتمال عفونت نیز برای وی وجود خواهد داشت. عفونت های مزمن گوش نیاز به درمان پزشکی دارند.

استفاده از سمعک

استفاده از سمعکاستفاده از سمعک

استفاده از سمعک می تواند باعث گیر افتادن آب در گوش ها یا ایجاد واکنش آلرژیک به خود سمعک شود. سمعک های نامناسب همچنین می توانند قسمت های خاصی از گوش را تحت فشار قرار داده و یکی از موارد علت خارش گوش به شمار بیایند. اگر افراد به دلیل فشار پشت سمعک دچار خارش گوش شوند، باید به یک متخصص مراجعه کنند تا سمعک را در وضعیت مناسب تری جابجا کند. سمعک های بی کیفیت و نامناسب می توانند این مشکل را تشدید کنند. بنابراین توصیه می شود هنگام خرید فقط به قیمت سمعک توجه نکنید و جنس، کیفیت و طراحی آن را نیز مد نظر داشته و از مراکز معتبری مثل مرکز شنوایی و سمعک قلهک خرید خود را انجام دهید.

استفاده مداوم از هدفون

یکی از مضرات هدفون برای گوش  این است که استفاده مداوم و زیاد از آن می تواند منجر به تحریک گوش، سوزش، خارش و عفونت شود. به ویژه زمانی که از هدفون هایی استفاده می کنید که در داخل کانال گوش قرار می گیرند احتمال ایجاد این مشکل بیشتر خواهد شد.

علائم خارش گوش چیست؟

علائم خارش گوش چیست؟علائم خارش گوش چیست؟

خارش گوش می تواند یک احساس تحریک و آزار دهنده برای افراد ایجاد کند. در این حالت فرد فکر می کند با خاراندن آن ممکن است به خودش کمک کند در حالی که با این کار احتمال تشدید وضعیت و ایجاد زخم و جراحت وجود خواهد داشت. در صورت وجود آلودگی در گوش، خارش می تواند با تب، التهاب، ورم و خروج مایعات از گوش همراه باشد.

خارش گوش و گلو به طور همزمان چه علتی می تواند داشته باشد؟

دلایل خارش گلو و گوش به طور همزمان، متفاوت از خارش گوش به صورت تنهایی است و می تواند نشانه چند بیماری مختلف از جمله آلرژی و سرماخوردگی باشد. اگرچه اغلب وجود این علائم معمولاً جای نگرانی ندارند و می توان آن ها را در خانه درمان کرد، اما برخی از علائم همراه با خارش گلو و خارش گوش ممکن است نشان دهنده یک وضعیت جدی تر باشد. تب یونجه یا رینیت آلرژیک، آلرژی به برخی مواد غذایی و یا میوه ها، آلرژی دارویی از جمله مواردی هستند که ممکن است سبب ایجاد خارش در گوش و گلو شوند. گاهی نیز این خارش نشان دهنده یک بیماری سرماخوردگی معمولی است.

در چه مواردی لازم است که به پزشک مراجعه کنید؟

در چه مواردی لازم است که به پزشک مراجعه کنید؟در چه مواردی لازم است که به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتی که در اثر خارش گوش، علائم زیر در فرد مشاهده شد، لازم است تا به جای درمان های خانگی، در اسرع وقت به پزشک متخصص گوش مراجعه کند:

  • خونریزی یا خروج مایعات عفونی از گوش
  • ایجاد کم شنوایی ناگهانی
  • بی نتیجه بودن مراقبت های خانگی و عدم بهبود خارش با گذشت زمان

پزشک به احتمال زیاد ابتدا گوش های شما را معاینه کرده و برای شناسایی علت های احتمالی خارش گوش سابقه پزشکی شما را چک می کند. انجام معاینه به آن ها کمک می کند که هر گونه بثورات جلدی مانند اگزمای گوش را شناسایی کنند. پزشک شما همچنین ممکن است وجود جرم یا موم گوش در نزدیکی پرده گوش را بررسی کند، که ممکن است باعث ایجاد خارش شده باشد. برای مشخص کردن علت، احتمالاً در مورد علائم دیگری مانند تب و زمان شروع آن نیز سوال می پرسند.

چگونه خارش گوش درمان می شود؟

خارش گوش به طور معمول ناشی از وجود مشکل در سلامت پوست گوش فرد است. در صورتی که خارش گوش شما در نتیجه یک واکنش آلرژیک باشد، لازم است از استفاده از محصولات یا موادی که احتمالاً باعث تحریک شده است خودداری کنید. برای مثال این موارد می تواند شامل گوشواره های جدید و محصولات مراقبت شخصی مثل انواع لوسیون، شامپو، صابون و یا حتی عطرها باشند. قبل از استفاده از قطره ها یا پمادها برای برطرف شدن خارش، حتما با پزشک خود مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که اگر پرده گوش شما آسیب دیده است، نباید از هرگونه پماد یا قطره استفاده کنید، مگر این که پزشک آن ها را به طور خاص تجویز کرده باشد. گاهی نیز خارش در اثر وجود آلودگی در گوش است که لازم است تا شست و شوی گوش توسط پزشک انجام شود.

درمان خارش گوش با استفاده از روغن زیتون یا روغن کودک

درمان خارش گوش با استفاده از روغن زیتون یا روغن کودکدرمان خارش گوش با استفاده از روغن زیتون یا روغن کودک

  • اگر خشکی پوست سبب ایجاد خارش گوش شده است، سعی کنید چند قطره روغن زیتون یا روغن کودک روی گوش بمالید.
  • یک قطره روغن همچنین می تواند به رفع خارش ناشی از سمعک کمک کند. روغن نباید سمعک را لمس کند، بنابراین بهتر است قطره ها را قبل از خواب به گوش بمالید.

در صورتی که تجمع موم گوش باعث انسداد گوش شده است، چند قطره روغن کودک یا قطره گوش می تواند موم را شل کرده و خارج شدن آن از گوش را تسهیل کند. اگر این کار موثر نباشد، پزشک می تواند محلول نمکی را در گوش با سرنگ تزریق کند تا موم گوش را از بین ببرد.

درمان خارش گوش با استفاده از داروهای موضعی

پمادها یا داروهای موضعی استروئیدی مثل هیدروکورتیزون 1 درصد یا بتامتازون 0.1 درصد می توانند التهاب را تسکین دهند، اگر یک بیماری پوستی مانند پسوریازیس باعث خارش گوش شده است، ممکن است لازم باشد افراد برای درمان آن از داروهای موضعی استفاده کنند.

درمان خارش گوش با استفاده از آنتی بیوتیک ها

درمان خارش گوش با استفاده از آنتی بیوتیک هادرمان خارش گوش با استفاده از آنتی بیوتیک ها

استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی و یا آنتی بیوتیک های خوراکی زمانی که خارش گوش در اثر ایجاد عفونت باشد تجویز می شود. عفونت معمولا با تب بالا و خروج خون یا چرک از گوش همراه است.

درمان خارش گوش با استفاده از محلول های اسیدی

افراد مبتلا به گوش شناگر ممکن است با استفاده از قطره های محلول اسیدی ملایم شامل نصف الکل مالشی و نصف سرکه، خارش را تسکین دهند. این می تواند به خشک شدن آب اضافی گوش نیز کمک کند.

چگونه می توان از ایجاد خارش گوش جلوگیری کرد؟

چگونه می توان از ایجاد خارش گوش جلوگیری کرد؟چگونه می توان از ایجاد خارش گوش جلوگیری کرد؟

افراد می توانند خطر ابتلا به خارش گوش و عفونت گوش را با رعایت یک سری نکات ساده کاهش دهند. برای جلوگیری از تحریک گوش و به تبع آن خارش، از تمیز کردن گوش خود با چیزهایی مانند گوش پاک کن، گیره مو، سنجاق ها و گیره های کاغذ خودداری کنید. از جواهرات ضد آلرژی استفاده کنید، که می تواند از واکنش های آلرژیک منجر به خارش گوش جلوگیری کند. همچنین اگر تولید بیش از حد موم گوش را تجربه می کنید، بهتر است با استفاده از روش های مورد تأیید پزشک، مانند قطره گوش، جرم گوش خود را در سطح قابل کنترل نگه دارید. هم چنین از مصرف مواد غذایی که ممکن است به آن ها آلرژی داشته باشید خودداری کنید.

نکات مهم برای شناگران

در صورتی که مرتبا شنا می کنید، از محلول های مناسب برای خشک کردن آب اضافی مجرای گوش استفاده کنید. هنگام شنا از گوش گیر مناسب استفاده کنید تا از گیر افتادن آب در گوش ها جلوگیری کنید و پس از استحمام یا شنا، با استفاده از سشوار با حرارت کم در فاصله دور، گوش داخلی را خشک کنید.

منبع: https://bit.ly/3qU23cX